Gebruik de pijltjes die oplichten wanneer je over de afbeelding beweegt om te navigeren tussen de verschillende berichten per categorie.
Interviews
Klik hier voor een overzicht van alle interviews.
- Maart 2021: Het taalmonster van Kaat: Interview met Esther van Niel, auteur van het prentenboek.
- December 2019: Taal en het brein – Interview met Vitória Piai, keynote-spreker WAP-symposium 2020
- Maart 2019: Gebaren taal in elk klaslokaal – Interview met Onno Crasborn
- Februari 2019: Dag van de Grammatica 2019: sneakpreview – Interview met Rob Zwitserlood
- December 2018: Take control: krijg invloed op je leerproces – Interview met Timme Janssen
- Oktober 2018: De cognitive ontwikkeling van een kind valt of staat met taal en interactie – Interview met Dana Suskind
- Juli 2018: Meertaligheid in dagopvang – Interview met Kyra Hanekamp en Darlene Keydeniers (MIND-project)
- Maart 2018: Alle kinderen hebben recht op onderwijs dat past bij hun ondersteuningsbehoefte – Interview met Anke de Boer
- Maart 2018: Staat er straks een robot voor de klas? – Interview met Rianne van den Berghe
- Februari 2018: Het WAP toen en nu – In gesprek met Gerard Bol
- December 2017: Onderzoek naar effectiviteit afasietherapie – Interview met Femke Nouwens
- November 2017: Symposium verschillend taalvaardig – Interview met Elma Blom (video)
Artikelen
Klik hier voor een overzicht van alle artikelen.
- September 2022 – Blog: Wanneer ben ik aan de beurt? – door Merel Vermeer
- Oktober 2019 – De fonologie van Nederlandse peuters met taalontwikkelingsstoornis – door Wendy Bliekendaal
- Oratie Elma Blom
- Maart 2019 – Gebarentaal: Drie mythes ontkracht – door Ulrika Klomp
- December 2018: ‘The girl lesing a book’: De verwerving van Engels als vreemde taal door leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) – door Iris Duinmeijer
- Oktober 2018: Terminologie DLD of SLI? – door Iris Duinmeijer
- Juli 2018: Mimetherapie bij een perifere aangezichtsverlamming – door Nina Blom
Het proefschrift
Klik hier voor een overzicht van alle proefschrift samenvattingen
- Elly Koutamanis: Tussen-talige invloed in de woordenschat van meertalige kinderen
- Cindy van Boven: Het herhalen van gebaren in de Nederlandse Gebarentaal
- Cara Verwimp: Het proefschrift: Multidimensionele etiologie en individuele verschillen in ontwikkelingsdyslexie
- Mini-editie: Proefschrift magazine van Bernadette Vermeij
- Darlene Keydeniers: Twee talen in de kinderopvang: Een beschrijving van tweetalige kinderdagverblijven in Nederland
- Sarah Von Grebmer Zu Wolfsthurn: Hoe beïnvloeden talen elkaar in het meertalige brein?
- Iris Broedelet: De rol van statistisch leren bij het leren van woordbetekenissen door kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
- Sybren Spit: Bewustzijn en instructie bij de taalverwerving van kleuters.
- Lottie Stipdonk: Het brein achter taal: taalontwikkeling en onderliggende neurologie in schoolgaande, veel te vroeg geboren kinderen.
- Ulrika Klomp: Een descriptieve grammatica van de Nederlandse Gebarentaal (NGT)
- Eveline Boers-Visker: De ruimte verkennen: een studie naar het tweedetaalverwervingsproces van volwassen teerders van NGT
- Merel van Witteloostuijn en Imme Lammertink: Het ontdekken van patronen: de relatie tussen statistisch leren en taalvaardigheid bij kinderen met dyslexie en TOS
- Frederike Groothoff: Tweedetaalverwerving van nieuwkomers in de kleuterleeftijd: een verkenning van de leeromgeving en pedagogische en didactische praktijken in Nederland
- Brechje van Osch: Kwetsbare gebieden in het Spaans als erftaal in Nederland: Een wisselwerking tussen taal-interne en taal-externe factoren
- Rianne van den Berghe: sociale robots als tweede-taaltutors voor jonge kinderen: uitdagingen en kansen
- Tessel Boerma: De talige en cognitieve ontwikkeling van eentalige en meertalige kinderen met en zonder TOS
- Claire Goriot: Vroeg starten met Engelse les levert minimale effecten op
- Evelien Dirks: Matig slechthorende kinderen, een vergeten groep
- Tessa Spätgens: Over eekhoorns en muizen: het semantisch netwerk en begrijpend lezen bij eentalige en meertalige kinderen
- Tiffany Boersma: Variabiliteit in de verwerving van allomorfen: Het Nederlandse diminutief en de verleden tijd
Wetenschap revisited
Klik hier voor een overzicht van alle artikelen uit de rubriek Wetenschap revisited.
- December 2024: Kimberley Mulder
- December 2023: In gesprek met Sharon Unsworth
- September 2023: In gesprek met Monique Flecken
- Juni 2023: Beppie van den Bogaerde over Boyes Braem (1990 (1973))
- December 2022: In gesprek met Sible Andringa
- Maart 2022: Evy Visch-Brink – Voorkomen is beter dan genezen. Ben & Shokhor-Trotskaya (1966)
- December 2020: Christine Espin – Curriculum-Based Measurement: The emerging alternative [Origineel in het Engels | Nederlandse vertaling]
- September 2020: Frank Wijnen – The Child’s learning of English Morphology (Berko, 1958)
- Juni 2020: Teja Rebernik – Het onderzoek van beweging tijdens spraak: over Ackerman et al. (1993)
- Maart 2020: in gesprek met Constance Vissers
- Mei 2019: in gesprek met Judith Rispens
- Maart 2019: Elise de Bree – Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: same or different?
- Juli 2018: Jeannette Schaeffer – Taalstoornissen in kinderen met Autisme
- Oktober 2017: Manuela Julien – Taalstoornissen bij meertalige kinderen revisited
- Juni 2017: Jan de Jong – Gopnik revisited
Taal Digitaal
Klik hier voor een overzicht van alle uitgelichte apps
- September 2024: ZINinNGT: Digitale ondersteuning voor horende ouders van dove kinderen bij het leren van Nederlandse Gebarentaal – door Jos Ritmeester
- September 2023: De grote taalleerapp-test – door Jasmijn Bosch
- Juni 2023: Online gebarenwoordenboek – door Cindy van Boven
- April 2023: ChatGPT – door Heleen de Vries
- December 2022: Bouke Bouwt – door Linda van den Oever
- September 2022: De eerste stappen richting automatische spraakherkenning in afatische taal – door Roelant Ossewaarde & Ellen Collee
- Juni 2022: SignLab Amsterdam – door Floris Roelofsen, Marijke Scheffener & Cindy van Boven
- Maart 2022: Spreken met je brein – door Saskia Mooijman
- December 2021: 3M Toolbox – door Anne-Mieke Thieme
- Juni 2021: E-Babylab – door Imme Lammertink
- September 2020: de CBiLLT van offline naar online – door Jael Bootsma
- Maart 2020: Springlab beweegvloer – door Linda van den Oever
- Juni 2019: afasie-apps – interview met Siemon Vroom, door Saskia Mooijman
- Maart 2019: gebarenapps – door Linda van den Oever
Congresverslagen
Klik hier voor een overzicht van alle congresverslagen
- September 2024: IACL – Door Anne-Mieke Thieme
Maart 2024: TOK-dag 2024 – Door Anne-Mieke Thieme en Linda van den Oever - Maart 2024: Grote Taaldag 2024 – Door Anne-Mieke Thieme en Jasmijn Bosch
- December 2023: EARLI 2023 – Door Sanne Appels
- September 2023: Wat heeft taal met rekenen te maken? – Door Heleen de Vries
- September 2023: International Symposium on Bilingualism 2023 – Door Anne-Mieke Thieme
- September 2023: Formal and Experimental Advances in Sign Language Theory – Door Cindy van Boven
- Juni 2023: SRCD 2023 – Door Anne-Mieke Thieme
- April 2023: WAP-symposium – Geletterdheid in de maatschappij (parallelle sessie 4) – Door Anne-Mieke Thieme, Linda van den Oever, Cindy van Boven
- April 2023: WAP-symposium – Geletterdheid en meertaligheid (parallelle sessie 3) – Door Anne-Mieke Thieme, Linda van den Oever, Cindy van Boven
- April 2023: WAP-symposium – Geletterdheid en de klinische praktijk (parallelle sessie 2) – Door Anne-Mieke Thieme, Linda van den Oever, Cindy van Boven
- April 2023: WAP-symposium – Geletterdheid en educatie (parallelle sessie 1) – Door Anne-Mieke Thieme, Linda van den Oever, Cindy van Boven
- April 2023: WAP-symposium Geletterdheid (algemeen verslag) – Door Anne-Mieke Thieme, Linda van den Oever, Cindy van Boven
- April 2023: De Grote Taaldag 2023 – Door Heleen de Vries
- December 2022: Een viertalig congres – hoe ziet dat eruit?– Door Cindy van Boven
- September 2022: TABU-dag 2022 – Door Heleen de Vries en Cindy van Boven
- September 2022: Deelkracht Kennisfestival – Door Linda van den Oever
- September 2022: TOK-dag – Door Anne-Mieke Thieme en Heleen de Vries
- Juni 2022: VKL Lustrum Symposium – Door Ellen Collée
- Juni 2022: Anéla studiedag | van kinderdagverblijf tot universiteit: de rol van taalvaardigheid – Door Heleen de Vries
- Maart 2020: WAP-symposium Taal en het Brein – Door Klaske van Sluis en Saskia Mooijman (Video door Darlene Keydeniers)
- December 2019: Anéla studiedag: meertaligheid in onderwijs en samenleving: troef of twistappel – door Tessa Spätgens
- Augustus 2019: International Conference on Phonetic Sciences (ICPhs) – door Klaske van Sluis
- Juni 2019: Dag van de Grammatica: algemeen verslag – door Linda van den Oever
- Juni 2019: Dag van de Grammatica: lezing Susan Ebbels – door Linda van den Oever
- Juni 2019: Dag van de Grammatica: lezing Astrid Wijnands – door Linda van den Oever
- Juni 2019: Aphasiaclinics 2019 – door Saskia Mooijman
- Maart 2019: WAP-themamiddag: Lezing Petra van Alphen – door Tessa Spätgens
- Oktober 2018: SRCLD: lezing Laurence Leonard – door Iris Duinmeijer
- Juli 2018: Aphasiaclinics 2018 – door Nina Blom-Termeer
- Maart 2018: WAP-symposium: lezingen tweedetaalverwerving – door Chantal Mülders
- Maart 2018: WAP-symposium: differentiaaldiagnostiek – door Linda van den Oever en Imme Lammertink
- December 2017: Linguistics in de classroom – door Caitlin Meyer
Recensies
Klik hier voor een overzicht van alle recensies
- Oktober 2018: boekrecensie ‘Elk woord telt’ – recensie geschreven door Marianne Rodenburg
- Juli 2018: filmrecensie ‘Doof kind’ – recensie geschreven door Esther Hermsen
Gezien of Gehoord
Klik hier voor een overzicht van alle items binnen deze rubriek
De week van
Klik hier voor een overzicht van artikelen geschreven voor “De week van”
- Juni 2024: Lobna Abdo – Beleidsadviseur Inburgering en Taal, Gemeente Amsterdam
- Maart 2024: Annelies Wielaard – Adviseur OBA School Gezinsaanpak en Programmamaker Jeugd & Onderwijs
- December 2023: Mary Aben – leerkracht en gedragsspecialist Taalschool Utrecht
- April 2023: Iris Duinmeijer – senior onderzoeker TOS bij de NSDSK
- December 2022: Lodewijk van Noort – Ambassadeur Heldere Communicatie
- September 2022: Meike de Boer – promovenda Forensische fonetiek bij het Leiden University Center for Linguistics en docent Taal & Communicatie bij de Vrije Universiteit Amsterdam
- December 2021: Homeyra Saiid – logopedist bij Cordaan
- Juni 2021: Jacintha Oldenbeuving – logopedist op de hoofd-hals oncologie en intensive care
- September 2020: Fleur Robbers – WAP-bestuurslid, Logopedist, taalwetenschapper en lid van de Medezeggenschapsraad Kentalis Onderwijs
- Juni 2020: Ellen Goossens – Ambulante taalondersteuning in coronatijd
- December 2019: Mieke de Jonge – Logopedist en hogeschooldocent
- Oktober 2019: Maaike Kruijk – Schrijftolk en logopedist
- Juni 2019: Hedi Kwakkel – leerkracht basisonderwijs, coördinator tweetalig primair onderwijs, promovenda
- Maart 2019: Lottie Stipdonk – klinisch linguïst en promovenda
- December 2018: Djaina Satoer – klinisch linguïst en onderzoeker afdeling neurochirurgie
WAP-lid in beeld
Klik hier voor een overzicht van alle interviews met WAP-leden
- December 2024: Manuela Julien
- Maart 2024: Marianne Rodenburg-van Wee
- April 2023: Charlotte Megens-Huigh
- December 2022: Annerieke Boland
- Juni 2022: Christina Stam
- Maart 2022: Dorian de Haan
- Juni 2021: Anne-Mieke Thieme
- September 2020: Corien van Gelder
- Maart 2020: Akke de Blauw
- December 2019: Ellen Burger
- Maart 2019: Annabeth Hartmann
- Oktober 2018: Iris Broedelet