Het symposium vindt plaats op 18 januari 2025, in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Dr. Marie-Christine Franken (Erasmus MC) en dr. Corrie Tijsseling (Kentalis) zullen de keynotelezingen verzorgen.
Er zijn 12 parallelsessies in de thema’s:
Tijdens alle plenaire sessies is een NGT-tolk aanwezig. Ook zijn de tolken aanwezig bij de parallelsessies met als thema doof- en slechthorendheid. Heb je behoefte aan een schrijftolk? We kunnen hier wellicht ook in voorzien, maar neem dan even contact met ons op voor de mogelijkheden.
Het programmaboekje is hier te vinden. Op deze pagina delen we de slides bij de presentaties.
Programma
09:30 – 10:00 | Registratie en ontvangst met koffie/thee (6e verdieping) |
10:00 – 10:05 | Welkomstwoord en mededelingen (WAP-symposium commissie) |
10:05 – 11:00 | Plenaire lezing door dr. Marie-Christine Franken Stotteren: van Ongehoord naar Vrijuit |
11:00 – 11:25 | Koffie- en theepauze (6e verdieping) |
11:30 – 12:00 | Parallelle sessie 1 |
12:05 – 12:35 | Parallelle sessie 2 |
12:35 – 14:05 | Lunch (6e verdieping) |
14:05 – 14:35 | Presentatie jong talent |
14:40 – 15:10 | Parallelle sessie 3 |
15:10 – 15:40 | Koffie- en theepauze (6e verdieping) |
15:40 – 16:10 | Parallelle sessie 4 |
16:15 – 16:55 | Plenaire lezing door dr. Corrie Tijsseling Identiteit is meer dan je diagnose |
16:55 – 17:00 | Afsluiting |
17:00 – 18:00 | Mogelijkheid tot een drankje aan de bar |
Blokkenschema parallelsessies
Meertaligheid Forumzaal | Doof- en slechthorendheid Prinsenzaal | Taal op latere leeftijd Keizerszaal | |
Parallelsessie 1 11:30 – 12:00 | Sione Twilt Onbegrepen stemmen in een schemergebied: een caleidoscopisch perspectief op meertalige gesprekken tussen ouders en logopedisten. | Hille van Gelder Vriendschapsrelaties en sociale ontwikkeling van dove en slechthorende jongeren in het regulier onderwijs | Bart Siekman Hoe interpreteren alfacursisten opdrachten uit boeken en mondeling instructie? |
Parallelsessie 2 12:05 – 12:35 | Catherine van Beuningen Iedere taal telt: kansrijk omgaan met meertaligheid in het onderwijs | Evelien Dirks De kracht van de ouder-kindinteractie in de taalontwikkeling van dove en slechthorende Kinderen | Lisette van der Molen Verbale en non-verbale communicatie bij stembandlozen; vergelijkbaar met leeftijdsgenoten? |
Parallelsessie 3 14:40 – 15:10 | Josje Verhagen Gezinnen zonder gedeelde taal. Wat als ouders en kinderen niet met elkaar kunnen communiceren? | Lisa Hinderks & Peia Prawiro-Atmodjo Taalgrenzen: de ervaringen van dove en slechthorende nieuwkomers in Nederland | Michal Korenar Meertalig en vitaal: Hoe talen creativiteit en aandacht vergroten en dementie tegenhouden. |
Parallelsessie 4 15:40 – 16:10 | Lisa Verbeek NT2-groeiprofielen bij nieuwkomers in de tienerleeftijd: Succes versus stagnatie | Cindy van Boven Wat herhaling in de Nederlandse Gebarentaal ons leert over taalvariatie | Merel Keijzer Taal als persoonsgericht medicijn op latere leeftijd: de link tussen taal en gezond ouder worden. |
Accreditatie voor het symposium Onbekende stemmen is aangevraagd.