Gebruik de pijltjes die oplichten wanneer je over de afbeelding beweegt om te navigeren tussen de verschillende berichten per categorie.

Interviews

Take control: krijg invloed op je leerproces – Interview met Tieme Janssen

Linda interviewt Tieme Janssen over neurofeedbackinterventie.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

“De cognitieve ontwikkeling van een kind valt of staat met taal en interactie”

Interview met Dana Suskind (University of Chicago).

Interview: meertaligheid in dagopvang

Één dag voor de grote kick-off van het MIND-project (meertaligheid in dagopvang) spreekt Imme met Kyra Hanekamp en Darlene Keydeniers (MIND-promovendi) over het uitdagende project.

“Staat er straks een robot voor de klas?”

Interview met Rianne van de Berghe over de rol van robots bij het leren van een tweede taal.

Het WAP toen en nu: in gesprek met Gerard Bol

Lunch gesprek met Gerard Bol, één van de oprichters van het WAP.

Interview met Femke Nouwens: onderzoek naar effectiviteit afasietherapie

Femke Nouwens promoveerde afgelopen zomer op haar onderzoek ‘Timing of aphasia treatment in stroke patients – early interventions and outcome’.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Symposium Verschillend Taalvaardig: interview met Elma Blom

Een voorproefje van het symposium zien? Bekijk ons interview met Elma Blom! Meer horen over haar onderzoek? Kom op 20 januari 2018 naar Verschillend Taalvaardig!      

Interview met Ans Kilkens, ontwikkelaar van het CAIS

In dit interview vertelt Ans Kilkens over het onderzoek dat zij deed voor haar promotie.

Interview: The Language Mentor Project – Rikke Vang Christensen

Imme sprak met Rike Vang Christensen over haar TOS-interventie studie: The Language Mentor Project

Artikelen

Matig slechthorende kinderen, een vergeten groep

Op 31 oktober verdedigde Evelien Dirks haar proefschrift. Lees hier een samenvatting van haar onderzoek.

Over eekhoorns en muizen: het semantisch netwerk en begrijpend lezen bij eentalige en meertalige kinderen

Op 20 juni verdedigde Tessa Spätgens haar proefschrift. Ze schreef een samenvatting van haar werk.

Terminologie: DLD of SLI?

Wanneer gebruik je de term DLD en wanneer de term SLI?

Mimetherapie bij een perifere aangezichtsverlamming

Mimetherapie kan een uitkomst bieden bij een plots opkomende verlamming van één gezichtshelft.

Variabiliteit in de verwerving van allomorfen: Het Nederlandse Diminutief en de verleden tijd

Op 9 maart verdedigde Tiffany Boersma haar proefschrift. Lees hier een samenvatting van haar werk.

Taalontwikkelingsonderzoek toen en nu

Akke reflecteert op de verschillen en overeenkomsten in Taalontwikkelingsonderzoek door de jaren heen.

Verschillend Taalvaardig: Maaike Hajer over onderwijs aan vluchtelingkinderen

Samenvatting van een interview met Maaike Hajer dat verscheen in het NRC Handelsblad.

DE TEGENSTELLING – De behandelindex. Hoe helder is spiegel van de zorgverzekeraar?

In ‘de tegenstelling’ brengen we tegenovergestelde perspectieven in beeld. Dit keer: de zorgverzekeraar en de logopedist.

In het nieuws: slecht onderwijs, veel dyslexie

Een (inhoudelijke) reactie op een krantenartikel over dyslexie dat begin maart 2016 in het NRC Handelsblad verscheen.

Recensies

Boekrecensie: Elk woord telt

Marianne Rodenburg- van Wee (logopedist en klinisch linguist) schreef een recensie over “Elk Woord Telt”.

Filmrecensie: Documentaire Doof kind

Gastschrijver Esther Hermsen zag de documentaire en schreef speciaal voor het WAP-bulletin een recensie.

WAP-lid in beeld

WAP-lid in beeld: Iris Broedelet

Leer WAP-lid Iris Broedelet beter kennen. 

Congresverslagen

De verwerking van taal in het brein van jonge kinderen met een TOS

Samenvatting ‘de verwerking van taal in het brein van jonge kinderen met een TOS’ (lezing WAP-themamiddag)

Congresverslag SRCLD: Laurence Leonard over woordleren bij kinderen met TOS

Samenvatting en vertaalslag naar de praktijk van de lezing die Laurence Leonard op SRCLD gaf.

Aphasia Clinics 2018

Kort verslag en samenvatting van de Aphasia Clinics 2018.

Het leren van een tweede taal: TOS, omgaan met nieuwkomers en vreemdetaalverwerving

en

Chantal Mülders schreef als gastredacteur een inhoudelijke samenvatting over de lezingen binnen tweedetaalverwerving.

Sfeerverslag WAP-Symposium

Marthe van Nes geeft een sfeerverslag van het WAP-symposium Verschillend Taalvaardig

Differentiaaldiagnostiek: de juiste diagnose en behandeling

en

Samenvatting van de lezingen binnen het thema differentiaaldiagnostiek (WAP-symposium Verschillend Taalvaardig)

Linguistics in de classroom

en

Samenvatting van een van de keynote lezingen op GALA (Generative Approaches to Language Acquisition).

Wetenschap revisited

Wetenschap revisited: Taalstoornissen in kinderen met autisme

Jeannette Schaeffer over haar onderzoek en inzichten bij kinderen met autisme.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Taalstoornissen bij meertalige kinderen revisited

en Manuela Julien reflecteert op taalstoornissen bij meertalige kinderen.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Wetenschap revisited: Gopnik revisited

en Jan de Jong bijt de spits af van deze nieuwe rubriek in het WAP-Bulletin.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Gezien of gehoord

Update: staat er straks een robot voor klas?

Eerder interviewden we Rianne al over haar L2TOR-project. Onlangs verscheen er ook een mooi filmpje over dit onderzoeksproject waarin kinderen een tweede taal leren met een robot.

Gezien of gehoord | Nederlands leren in een speelhuisje

Op RadboudRecharge staat een interessant artikel over een taalspeelhuis om kinderen Nederlands te leren.

Gezien of gehoord | Taalvaardige kleuter wordt minder snel afgewezen

Interessant artikel over het promotie-onderzoek van Femke van der Wilt op kennislink. 

Hoe (on)bewust leren jonge kinderen hun moedertaal?

Sybren Spit en Imme Lammertink (allebei actief binnen het WAP) vertellen in de media (NPO1 en wetenschap.nu) over hun onderzoek.

Judith Rispens in de Taalstaat

Interview in het radioprogramma de Taalstaat met Judith Rispens.

Meer aandacht voor TOS: de Chinese Windmill

Elma Blom beschrijft in een treffende anekdote waarom meer aandacht voor TOS belangrijk is.

Gezien of gehoord | SLI versus DLD

Dorothy Bishop reageert op een discussie over de terminologie rondom DLD/SLI.

Gezien of gehoord | ‘Cultuur beïnvloedt hoe snel kinderen gaan spreken’

Op kennislink verscheen een interview met Elena Lieven (universiteit van Manchester).

Gezien of gehoord | Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

Mooie animatie over tweetaligheid, gebaseerd op de Taalcanon:

Gezien of gehoord: Schuddebuikend de week in met kindermoppen

Blog Milfje: Kindermoppen blijken verrassend grappig én taalkundig interessant.

De week van

De week van Djaina Satoer

In deze blog vertelt Djaina over haar werkweek als klinisch linguïst en onderzoeker.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.