Gebruik de pijltjes die oplichten wanneer je over de afbeelding beweegt om te navigeren tussen de verschillende berichten per categorie.

Interviews

“De cognitieve ontwikkeling van een kind valt of staat met taal en interactie”

Interview met Dana Suskind (University of Chicago).

Interview: meertaligheid in dagopvang

Één dag voor de grote kick-off van het MIND-project (meertaligheid in dagopvang) spreekt Imme met Kyra Hanekamp en Darlene Keydeniers (MIND-promovendi) over het uitdagende project.

“Staat er straks een robot voor de klas?”

Interview met Rianne van de Berghe over de rol van robots bij het leren van een tweede taal.

Het WAP toen en nu: in gesprek met Gerard Bol

Lunch gesprek met Gerard Bol, één van de oprichters van het WAP.

Interview met Femke Nouwens: onderzoek naar effectiviteit afasietherapie

Femke Nouwens promoveerde afgelopen zomer op haar onderzoek ‘Timing of aphasia treatment in stroke patients – early interventions and outcome’.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Interview met Ans Kilkens, ontwikkelaar van het CAIS

In dit interview vertelt Ans Kilkens over het onderzoek dat zij deed voor haar promotie.

Interview: The Language Mentor Project – Rikke Vang Christensen

Imme sprak met Rike Vang Christensen over haar TOS-interventie studie: The Language Mentor Project

Artikelen

Over eekhoorns en muizen: het semantisch netwerk en begrijpend lezen bij eentalige en meertalige kinderen

Op 20 juni verdedigde Tessa Spätgens haar proefschrift. Ze schreef een samenvatting van haar werk.

Terminologie: DLD of SLI?

Wanneer gebruik je de term DLD en wanneer de term SLI?

Mimetherapie bij een perifere aangezichtsverlamming

Mimetherapie kan een uitkomst bieden bij een plots opkomende verlamming van één gezichtshelft.

Variabiliteit in de verwerving van allomorfen: Het Nederlandse Diminutief en de verleden tijd

Op 9 maart verdedigde Tiffany Boersma haar proefschrift. Lees hier een samenvatting van haar werk.

DE TEGENSTELLING – De behandelindex. Hoe helder is spiegel van de zorgverzekeraar?

In ‘de tegenstelling’ brengen we tegenovergestelde perspectieven in beeld. Dit keer: de zorgverzekeraar en de logopedist.

In het nieuws: slecht onderwijs, veel dyslexie

Een (inhoudelijke) reactie op een krantenartikel over dyslexie dat begin maart 2016 in het NRC Handelsblad verscheen.

Recensies

Boekrecensie: Elk woord telt

Marianne Rodenburg- van Wee (logopedist en klinisch linguist) schreef een recensie over “Elk Woord Telt”.

Filmrecensie: Documentaire Doof kind

Gastschrijver Esther Hermsen zag de documentaire en schreef speciaal voor het WAP-bulletin een recensie.

WAP-lid in beeld

WAP-lid in beeld: Iris Broedelet

Leer WAP-lid Iris Broedelet beter kennen. 

Congresverslagen

Congresverslag SRCLD: Laurence Leonard over woordleren bij kinderen met TOS

Samenvatting en vertaalslag naar de praktijk van de lezing die Laurence Leonard op SRCLD gaf.

Aphasia Clinics 2018

Kort verslag en samenvatting van de Aphasia Clinics 2018.

Het leren van een tweede taal: TOS, omgaan met nieuwkomers en vreemdetaalverwerving

en

Chantal Mülders schreef als gastredacteur een inhoudelijke samenvatting over de lezingen binnen tweedetaalverwerving.

Sfeerverslag WAP-Symposium

Marthe van Nes geeft een sfeerverslag van het WAP-symposium Verschillend Taalvaardig

Differentiaaldiagnostiek: de juiste diagnose en behandeling

en

Samenvatting van de lezingen binnen het thema differentiaaldiagnostiek (WAP-symposium Verschillend Taalvaardig)

Linguistics in de classroom

en

Samenvatting van een van de keynote lezingen op GALA (Generative Approaches to Language Acquisition).

Wetenschap revisited

This category can only be viewed by members. To view this category, sign up by purchasing Lidmaatschap WAP, Lidmaatschap WAP – Standaard or Lidmaatschap WAP – Voor promovendi en studenten.
This category can only be viewed by members. To view this category, sign up by purchasing Lidmaatschap WAP, Lidmaatschap WAP – Standaard or Lidmaatschap WAP – Voor promovendi en studenten.

Wetenschap revisited: Taalstoornissen in kinderen met autisme

Jeannette Schaeffer over haar onderzoek en inzichten bij kinderen met autisme.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Taalstoornissen bij meertalige kinderen revisited

en Manuela Julien reflecteert op taalstoornissen bij meertalige kinderen.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Wetenschap revisited: Gopnik revisited

en Jan de Jong bijt de spits af van deze nieuwe rubriek in het WAP-Bulletin.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Gezien of gehoord

Gezien of gehoord | Nederlands leren in een speelhuisje

Op RadboudRecharge staat een interessant artikel over een taalspeelhuis om kinderen Nederlands te leren.

Gezien of gehoord | Taalvaardige kleuter wordt minder snel afgewezen

Interessant artikel over het promotie-onderzoek van Femke van der Wilt op kennislink. 

Gezien of gehoord | SLI versus DLD

Dorothy Bishop reageert op een discussie over de terminologie rondom DLD/SLI.

Gezien of gehoord | ‘Cultuur beïnvloedt hoe snel kinderen gaan spreken’

Op kennislink verscheen een interview met Elena Lieven (universiteit van Manchester).

Gezien of gehoord | Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

Mooie animatie over tweetaligheid, gebaseerd op de Taalcanon:

Gezien of gehoord: Schuddebuikend de week in met kindermoppen

Blog Milfje: Kindermoppen blijken verrassend grappig én taalkundig interessant.

Gezien of gehoord: Hoe zorg je er als school voor dat zeer makkelijk lerende kinderen niet in de knel komen?

Blog van Willy de Heer op wetenschap.nu. Foto: Celia Ortega, Unsplash.

Inspirerend college over de Nederlandse Taal

 Op het betweterfestival bespreekt taalwetenschapper Sterre Leufkens hoe moeilijk de Nederlandse taal is.

Hoe voordelig is tweetaligheid?

Artikel van Evelyn Bosma op Kennislink.