Gebruik de pijltjes die oplichten wanneer je over de afbeelding beweegt om te navigeren tussen de verschillende berichten per categorie.

Interviews

Interview: meertaligheid in dagopvang

Één dag voor de grote kick-off van het MIND-project (meertaligheid in dagopvang) spreek ik met Kyra Hanekamp en Darlene Keydeniers (MIND-promovendi) over het project. De centrale vraag in het onderzoeksproject is welk effect meertalige kinderopvang heeft...

“Alle kinderen hebben recht op onderwijs dat past bij hun ondersteuningsbehoefte”- Interview met Anke de Boer

Tijdens het WAP-symposium Verschillend Taalvaardig hield Anke een lezing in de parallelsessies over Verschillen in de klas. Lees meer over de lezing in dit interview.

“Staat er straks een robot voor de klas?” – Interview met Rianne van den Berghe

De robotisering van de samenleving ontgaat niemand. Rianne sprak op het WAP-symposium over de rol van robots bij het leren van een tweede taal.

Het WAP toen en nu: in gesprek met Gerard Bol

Tijdens de lunch van het WAP-symposium sprak Marthe van Nes met één van de mede-oprichters van het WAP, dr. Gerard Bol.  In 1982 beoogde het Werkverband meer bekendheid te geven aan het vak Psycholinguïstiek en wilde zij de band tussen psycholinguïsten onderling...

Interview met Femke Nouwens: onderzoek naar effectiviteit afasietherapie

Femke Nouwens promoveerde afgelopen zomer op haar onderzoek ‘Timing of aphasia treatment in stroke patients – early interventions and outcome’. Ze onderzocht het effect van timing van taaltherapie. Ook onderzocht ze welke factoren van belang zijn in de prognose voor taalherstel.
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Interview met Ans Kilkens, ontwikkelaar van het CAIS

Afgelopen december promoveerde Ans Kilkens op het onderzoek: De ontwikkeling en evaluatie van het Communicatie Assessment & Interventie Systeem (CAIS) voor het aanleren van (proto-)imperatief gedrag aan kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen. In dit interview vertelt ze meer over haar proefschrift

The Language Mentor Project – Interview met Rikke Vang Christensen

Van 11 tot en met 13 mei 2016 werd in Budapest de European Group on Child Language Disorders (EUCLDIS) workshop gehouden. Imme sprak met Rike Vang Christensen over haar TOS-interventie studie: The Language Mentor Project

Artikelen

Mimetherapie bij een perifere aangezichtsverlamming

Een perifere aangezichtsverlamming is een plots opkomende verlamming van één gezichtshelft. In de helft van gevallen ontstaat de verlamming zonder aanwijsbare oorzaak. Als spontaan herstel uitblijft, kan mimetherapie uitkomst bieden.

Variabiliteit in de verwerving van allomorfen: Het Nederlandse Diminutief en de verleden tijd

Afgelopen maart, 9 maart om precies te zijn, was het eindelijk zover en mocht ik mijn proefschrift met als titel ‘Variability in the acquisition of allomorphs: The Dutch diminutive and past tense’ met succes verdedigen. In mijn proefschrift heb ik getracht...

Het leven is prachtig: recensie documentaire Doof kind

In november afgelopen jaar ging de documentaire Doof kind in première. In Doof kind geeft de maker een inkijkje in het leven van zijn dove zoon. De documentaire won de publieksprijs bij het Internationaal Documentaire Filmfestival Amsterdam (IDFA). Gastschrijver Esther Hermsen zag de film en schreef speciaal voor het WAP-bulletin een recensie.

DE TEGENSTELLING – De behandelindex. Hoe helder is spiegel van de zorgverzekeraar?

In deze nieuwe rubriek ‘de tegenstelling’ brengen we tegenovergestelde perspectieven in beeld. Dit keer: de zorgverzekeraar en de logopedist.

In het nieuws: slecht onderwijs, veel dyslexie

Een (inhoudelijke) reactie op een krantenartikel over dyslexie dat begin maart 2016 in het NRC Handelsblad verscheen.

Gezien of gehoord

Gezien of gehoord | SLI versus DLD

Op Taalstaal bespraken we het al: Specific Language Impairment (SLI) wordt Developmental Language Disorder (DLD). Alleen niet iedereen is het hiermee eens.

Gezien of gehoord | ‘Cultuur beïnvloedt hoe snel kinderen gaan spreken’

Op kennislink verscheen een interview met Elena Lieven (universiteit van Manchester). Elena Lieven onderzoekt hoe kinderen uit verschillende culturen hun moedertaal leren.

Gezien of gehoord | Hebben tweetalige kinderen een taalachterstand?

Mooie animatie over tweetaligheid, gebaseerd op de Taalcanon:

Gezien of gehoord: Schuddebuikend de week in met kindermoppen

Kindermoppen blijken verrassend grappig én taalkundig interessant. Lees er meer over op de blog van Milfje.

Gezien of gehoord: Hoe zorg je er als school voor dat zeer makkelijk lerende kinderen niet in de knel komen?

In Nederland zijn er ongeveer 36.000 zeer makkelijk lerende kinderen in de basisschoolleeftijd. Hoe zorg je er als school voor dat zij niet in de knel komen? Daarover blogt Willy de Heer op wetenschap.nu. Foto: Celia Ortega, Unsplash (wetenschap.nu)

Gezien of gehoord: App toont invloed moedertaal op het leren van Nederlands

De tijd dat we dachten dat Nederlands leren als tweede taal voor iedereen even moeilijk was, onafhankelijk van de eigen eerste taal, is voorbij. Het maakt bijvoorbeeld verschil of je in je eigen taal geleerd hebt wat lidwoorden zijn en hoe je die gebruikt. Heb je daar...

Gezien of gehoord: Wetenschap vraagt om kindertekeningen van de hersenen

Kunnen kinderen een verhaal dat wetenschappers vertellen over de hersenen eigenlijk wel begrijpen, en hoe verwerken ze die informatie? Met kindertekeningen willen hersenonderzoekers nagaan op welke manier kinderen het brein verbeelden

Inspirerend college over de Nederlandse Taal

 Op het betweterfestival bespreekt taalwetenschapper Sterre Leufkens hoe moeilijk de Nederlandse taal...

Hoe voordelig is tweetaligheid?

Kinderen die met twee talen opgroeien, hebben minder cognitief voordeel dan gedacht. Dat blijkt uit recent promotieonderzoek van Evelyn Bosma van de Universiteit van Amsterdam. Zij onderzocht kinderen die opgroeien met Nederlands en Fries. Omdat deze talen relatief...

Congresverslagen

Aphasia Clinics 2018

De Aphasia Clinics, een dag waarop wetenschap en praktijk op het gebied van afasie bij elkaar komen, stond dit jaar in het teken van nieuwe behandelmethoden bij milde afasie. Wat mij betreft de perfecte opvolger op het onderwerp van vorig jaar, toen de...

Het leren van een tweede taal: TOS, omgaan met nieuwkomers en vreemdetaalverwerving

en Chantal Mülders schreef als gastredacteur een inhoudelijke samenvatting over de lezingen binnen tweedetaalverwerving. Hieronder een verkorte versie van haar samenvatting, de volledige versie is hier te lezen. Spreken is zilver, zwijgen is goud. Dit was...

Differentiaaldiagnostiek: de juiste diagnose en behandeling

en Zaterdag 20 januari 2018 vond in de openbare bibliotheek Amsterdam (OBA) het WAP-symposium Verschillend Taalvaardig plaats. Het was een extra feestelijke dag, omdat het WAP haar 35e verjaardag vierde. In vier parallelle sessies werd aandacht besteed aan...

Taalstaal 2017: groot (inter)nationaal succes

Op vrijdag 10 november bezochten ruim 600 logopedisten, klinisch linguïsten, ambulant begeleiders, docenten en onderzoekers het TaalStaal-congres in Utrecht. Ben je benieuwd wat prof. dr. Laurence Leonard te vertellen had over de rol van herhalingen in het aanbieden...

Linguistics in de classroom

en Taalkunde in de klas: geen doel, maar middel Wat hebben onderwijs en fundamenteel taalkundig onderzoek gemeen? Veel te weinig, vindt João Costa. De Portugese Minister van Onderwijs betoogt tijdens een keynotelezing op GALA (Generative Approaches to...

Reportages

Sfeerverslag WAP-Symposium

Op zaterdag 20 januari vond het tweejaarlijkse WAP-symposium plaats, op de vertrouwde locatie en weer in goede samenwerking met de Openbare Bibliotheek Amsterdam aan de Oosterdokskade. Leidraad van dit Symposium was diversiteit, wat als belangrijkste ‘topic’ naar...

Beeldreportage WAP-symposium

Bekijk nu de beeldrapportage (foto's en video) van het WAP-symposium Verschillend Taalvaardig.  

Uitreiking en juryrapport WAP-scriptieprijs

Tijdens het WAP-symposium werd de WAP-scriptieprijs uitgereikt aan Amélie la Roi. Klik hier voor een beknopte versie van het juryrapport en een video-opname van de uitreiking van de prijs, gevolgd door een korte lezing van de winnares over haar scriptie. De jury De...

Wetenschap revisited

Wetenschap revisited: Taalstoornissen in kinderen met autisme

Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Taalstoornissen bij meertalige kinderen revisited

en
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.

Gopnik revisited

en
Dit artikel is voor leden. Je moet inloggen of lid worden als je nog geen account hebt.