- za20jan2018OBA Amsterdam, Oosterdokskade 143
Hoe gaan we in de zorg en het onderwijs om met verschillen in taalvaardigheid? Het Werkverband Amsterdamse Psycholinguïsten (WAP) viert het 7e lustrum met een symposium waarin deze vraag centraal staat.
Datum: 20 januari 2018
Plaats: Openbare Bibliotheek Amsterdam (Oosterdokskade 143) - di06feb201815:30Vrije Universiteit Amsterdam (VU) - collegezaal: 2A-00
Mensen met afasie organiseren een cyclus van openbare colleges met lesmateriaal om bekendheid te geven aan afasie. De openbare colleges bij de VU zijn allereerst voor mensen met afasie; waarbij je tijdens een college leert waarom je afasie zó in elkaar zit. Waarom praat zij zo goed en kan niet lezen en ik andersom? Tegelijkertijd zijn studenten, hulpverleners en anderen aanwezig bij het college. Dit om meer begrip en kennis te krijgen over afasie. Na het college is er nog een borrel, waar een uitwisseling van ervaring en kennis plaatsvindt. Een prachtige combinatie van communicatie, participatie, begrip en kennis over afasie in een samenleving waar het draait om communiceren. Het eerste openbare college (in een cyclus van vier) gepland voor dinsdag 6 februari 2018 (informatie via hersenletsel.nl en afasie-events.nl).
Voor een portret van de prijswinnaars klik hier.
- do08mrt201814:45P.C. Hoofthuis 6.25 (Spuistraat 134; 1012 VB Amsterdam)
On the occasion of Tiffany Boersma's thesis defence on 9 February the ACLC presents a workshop titled The Acquisition of Morphophonology. More information: see ACLC-website
Voor iedereen toegankelijk (vrije toegang & Engelstalig)
- vr09mrt201812:00Agnietenkapel Amsterdam
Op 9 maart 2018 om 12:00 precies verdedigt Tiffany Boersma (penningmeester WAP) haar proefschrift over de verwerving van morfofonologie bij kinderen.
- vr20apr2018Universiteit van Tilburg
Toegang voor niet-Anelaleden 20,00 euro. Zie verder: www.anela.nl
- wo25apr201817:00Universiteit Utrecht (Academiegebouw Domplein 29, Johanna Westerdijkkamer)
Titel lezing: Bridging the divide: science and public understanding of bilingualism
Voertaal: Engels.
Featuring: Antonella Sorace, Paul Leseman, Ellen Gerrits, Sergio Baauw en Marie Steffens
Toegang: gratis, graag aanmelden via cfh@uu.nl
Progamma: Prof. Sorace, van University of Edingburgh, is een expert op het gebied van tweetaligheid en zal presenteren over de feiten en fabels omtrent tweetaligheid, zowel in het onderzoek als in de praktijk. Na haar presentatie zullen drie linguïstische experts (Paul Leseman, Ellen Gerrits, Sergio Baauw en Marie Steffens) van Universiteit Utrecht dieper ingaan op het belang van onderzoek naar meertaligheid. Deze lezing is niet alleen interessant voor onderzoekers op het gebied van meertaligheid, maar ook voor beleidsmakers, professionals en ouders die dagelijks in aanraking komen met meertaligheid.Abstract: There are both old and new misconceptions about bilingualism. For example, many people still think that early bilingualism makes children confused and puts them at a disadvantage at school. In contrast, research shows that when there are differences between monolingual and bilingual children, these are almost invariably in favour of bilinguals: bilingual children tend to have a better sense of how language works, an earlier understanding of other people’s points of view, and more mental flexibility in dealing with complex information. Some of these benefits have also been found in adult second language learners, both young and older. At the same time, new myths are emerging about supposed brain-enhancing and therapeutic virtues of bilingualism. I will first illustrate the main facts and challenges of bilingualism, and their implications for an increasingly multilingual society. I will then show how the information and public engagement centre ‘Bilingualism Matters’ is enabling different community sectors, in Scotland and internationally, to make informed and realistic decisions on bilingualism and language learning across the lifespan.
- do26apr201816:00P.C.Hoofthuis
Donderdag 26 april vindt om 17.00 de Algemene Ledenvergadering (ALV) van het WAP plaats. Dit zal geschieden in zaal 0.11 van het P.C.Hoofthuis (Spuistraat 134, 1012VB, Amsterdam). Hieronder kunt u de stukken die tijdens de vergadering besproken zullen worden downloaden. Zoals u kunt zien op de agenda zijn er twee kandidaatsbestuursleden. Tijdens de vergadering wordt gestemd over hun mogelijke toetreding tot het bestuur. Mocht u zich als tegenkandidaat verkiesbaar willen stellen, dan kunt u dit uiterlijk 26 april 16.59 aan het zittende bestuur laten weten.
Als voorprogramma zal er om 16.00 een lezing worden gegeven door Rianne van den Berghe en Josje Verhagen getiteld ‘Kunnen kleuters een tweede taal leren van een sociale robot?’ Een verkorte versie van deze lezing was ook al te zien tijdens het symposium, maar ditmaal zal ook de robot aanwezig zijn. De lezing vindt plaats in zaal 4.34 van hetzelfde P.C.Hoofthuis. Als u van plan bent deze lezing te bezoeken, dan zouden we het op prijs stellen als u dat van te voren laat weten in verband met de capaciteit van de zaal.
Na afloop van de ALV zal er natuurlijk een borrel worden geschonken en is er gelegenheid tot napraten.
We hopen zo veel mogelijk van u daar te zien!
- vr01jun2018za02jun2018Egmond aan Zee
Zie voor het programma en de wijze van inschrijving: www.anela.nl
- wo20jun201812:00Agnietenkapel AmsterdamTessa Spätgens verdedigt haar proefschrift: Developing semantic networks; individual differences in Dutch monolingual and bilingual children’s semantic knowledge and reading comprehensionWoensdag 20 juni 201812.00 uurAgnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, AmsterdamToegang vrij.
- wo27jun201813:00Universiteitsbibliotheek, Doelenzaal, Singel 425, 1012 WP Amsterdam.Toegang gratis, aanmelden verplicht (voor 20 juni). Meer informatie: klik hier.
- vr07sep201816:00Universiteit van Amsterdam
Title: How language impairments can help us to understand how language is processed in the brain: time reference in agrammatic aphasia
Locatie: VOC-zaal (Universiteit van Amsterdam: E02; Oost-Indisch Huis; Kloveniersburgwal 48; 1012 CX Amsterdam)
NB: Klik hier voor laatste updates over de lezing.
Abstract
Brain damage caused by, for example, a stroke, may result in impairments to language processing. This is called ‘aphasia’. Dependent on the site and the size of the brain lesion, different linguistic levels may be affected. Usually, phonology, lexical semantics and grammar are all distorted, but so-called ‘pure aphasias’ are not rare. Video clips will be presented to show how aphasia can be manifested, but the talk will focus on impairments to the interface of grammar and semantics, that is, on the production of verb morphology to refer to a time frame (past, present and future). The theory behind the hypothesis that reference to the past is particularly difficult (PAst DIscourse LInking Hypothesis: PADILIH; Bastiaanse et al., 2012) will be explained. The Test for Assessing Reference of Time (TART; Bastiaanse, Jonkers & Thompson, 2010) will be introduced and the methodological problems that arise when developing a test for different languages and cultures will be discussed. Aphasia data from more than 10 typologically different languages (including Mandarin, Swahili and Akan) will be presented to illustrate how selective a language disorder may be.
Bastiaanse, R. Bamyaci, E., Hsu, C.-J. Lee, J., Yarbay Duman, T. & Thompson, C.K. (2011) Time reference in agrammatic aphasia: A cross-linguistic study. Journal of Neurolinguistics, 24, 652-673.
Bastiaanse, R., Jonkers, R. & Thompson, C.K. (2010) Test for Assessing Reference of Time (TART). Groningen: University of Groningen.
Bio
Roelien Bastiaanse got her master’s degree in Linguistics in 1983 (University of Amsterdam) and then started her career as a clinical linguist. In 1989, she got a position at the University of Groningen and obtained her PhD in 1993. In 1997, she was appointed as full professor in Neurolinguistics. The focus of her research has always been on language impairments in healthy adults, with emphasis on crosslinguistic aspects of grammatical disorders (word order, verbs). Recently, she was also appointed as Scientific Director of the Center for Brain and Language at the Higher School of Economics in Moscow.
- za27okt201809:30Bibliotheek De Mariënburg in Nijmegen
Weet jij wat er in je hoofd gebeurt als je leert praten, of een tweede taal leert? Of wat er precies misgaat als het niet lukt om te lezen?
Tijdens de tweede editie van Kletskoppen laten taalonderzoekers van de Radboud Universiteit en het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek je spelenderwijs ontdekken hoe taal werkt. Zij staan klaar met interactieve demonstraties, verrassende kindercolleges en snelcursussen vreemde talen. Er zijn meertalige voorleessessies, je kunt knutselen met woorden en nog veel meer…
Kletskoppen is een vrolijke, informatieve wetenschapsdag voor het hele gezin. Doe mee en kom op zaterdag 27 oktober 2018 naar Bibliotheek De Mariënburg in Nijmegen. We beginnen om 9.30 uur, maar je mag komen wanneer je wilt. De entree is gratis!
Meer info: http://www.kletskoppenfestival.nl
- di30okt2018
- vr02nov201816:15PC Hoofthuis, lokaal 1.04 (Spuistraat 134, Amsterdam)
WAP-themamiddag taal en het brein (inc. lezing door Petra van Alphen). Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
- di06nov201820:00 - 22:00Spui 25, Amsterdam
Op dinsdag 6 november 2018 vindt ‘Update Taal’ plaats in Spui 25 (20.00-22.00 uur). Twee
taalwetenschappers brengen ons op de hoogte van actuele ontwikkelingen op hun vakgebied.
Suzanne Aalberse (UvA, capaciteitsgroep Nederlandse taalkunde) geeft een presentatie met de titel
Welkom naar Amsterdam; de invloed van taalcontact op het Nederlands. De centrale vraag is welke
delen van taal het gevoeligst zijn voor taalverandering door taalcontact en waarom. De tweede
spreker is Vadim Kimmelman (UvA, capaciteitsgroep Taalwetenschap) met een presentatie getiteld
Hoe bedenkt je gebaren? Systematische iconiciteit in gebarentalen. Gebaren in gebarentalen lijken
vaak op dingen dat ze benoemen: een gebaar voor een boom lijkt op een boom, en een gebaar voor
een kat op een kat. We zeggen dan dat gebaren iconisch zijn. In deze lezing laat Kimmelman zien hoe
je iconiciteit van gebaren systematisch kan bestuderen en wat voor patronen je dan vindt.Toegang gratis, maar meld je aan via Spui 25.
- vr09nov2018za10nov2018
- di04dec201818:15Universiteitsbibliotheek Amsterdam (Singel 425)
Vanwege haar honderdjarig bestaan organiseert studievereniging Helios de TaalTop, met een openingslezing van Fred Weerman en een debat over de toekomst van taalwetenschap met de top van het vakgebied.
Tekenden we honderd jaar geleden ook massaal boompjes? Waarschijnlijk niet. Maar wat deden we dan wel en wat doen we over vijftig jaar? Op dinsdag 4 december krijgt u een antwoord op al deze vragen. Fred Weerman, decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen van UvA, zal een openingslezing verzorgen over de geschiedenis, ontwikkeling en toekomst van de Nederlandse taalkunde. Hierna zullen Suzanne Aalberse, Sjef Barbiers, Antal van den Bosch, Jan Don, Paula Fikkert en Marc van Oostendorp over hetzelfde onderwerp met elkaar in discussie gaan.
Het programma begint om 18.30 en vindt plaats in de Doelenzaal van de Universiteitsbibliotheek. Na afloop is er een borrel. De TaalTop is voor iedereen gratis toegankelijk. Klik hier voor de website van het evenement.
Programma
18.15 - 18.30 uur Inloop 18.30 - 19.00 uur Openingslezing Fred Weerman 19.00 - 20.00 uur Debat met:
dr. Suzanne Aalberse, Universiteit van Amsterdam
prof. dr. Sjef Barbiers, Universiteit Leiden
prof. dr. Antal van den Bosch, Meertens Instituut
dr. Jan Don, Universiteit van Amsterdam
prof. dr. Paula Fikkert, Radboud Universiteit
prof. dr. Marc van Oostendorp, Radboud Universiteit20.00 uur Borrel