Anne Marije de Goeijen

Adviseur onderwijs bij ITTA UvA B.V.

Anne Marije de Goeijen is als adviseur onderwijs werkzaam bij het ITTA (Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam), een kennisinstituut voor taalontwikkeling. Taalvaardigheid is een belangrijke sleutel tot ontwikkeling op sociaal, persoonlijk en maatschappelijk vlak. Maar niet iedereen beschikt zomaar over die sleutel, denk maar aan inburgeraars die in hun land van herkomst niet hebben leren lezen en schrijven. Of denk aan nieuwkomers die in Nederland naar de middelbare school moeten, maar de Nederlandse taal nog maar beperkt beheersen. Hoe kunnen we die doelgroepen bereiken en hoe geven we hen kansen om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen? Daar houden adviseurs bij het ITTA zich dagelijks mee bezig. Dat doen we onder andere door praktijkgericht onderzoek uit te voeren en door trainingen en coaching. Daarnaast ontwikkelen we lesmaterialen, e-learnings voor NT2-docenten of toolkits.  

Anne Marije is bij het ITTA betrokken bij projecten rondom taalontwikkeling in het voortgezet onderwijs en geeft een inkijkje in haar werkweek. 

Maandag 14 april 2025 

Doorgaans start mijn werkweek op ons kantoor in Amsterdam. Maandag is een typische vergaderdag, vol interne overleggen. Veel collega’s verzorgen op andere werkdagen namelijk trainingen, door het hele land, en daarom is maandag de handigste dag voor teamvergaderingen, acquisitieplannen en professionaliseringsactiviteiten. 

Maar deze maandag ben ik voor de verandering een keer níet op kantoor te vinden. Momenteel voeren collega’s en ik een kwaliteitsscan uit op een internationale schakelklas (ISK). ISK’s zijn scholen voor nieuwkomersleerlingen tussen de 12 en 18 jaar, die hier zo’n anderhalf tot twee jaar NT2-onderwijs krijgen. Daarna stromen de leerlingen door naar het mbo of vo. Het ITTA verzorgt trainingen aan ISK-docenten, denkt mee bij het schrijven van taalbeleid of voert een kwaliteitsscan uit. Voor dat laatste reis ik vandaag af naar Nijmegen. De ISK in Nijmegen heeft ons gevraagd hun onderwijs onder de loep te nemen. Het doel van de kwaliteitsscan is om een duidelijk beeld te krijgen van de aanpak op de ISK, de sterke kanten en de ontwikkelpunten. Aan de hand van ons rapport kan de ISK een kwaliteitsslag maken. Eén van de onderdelen van zo’n scan is het voeren van gesprekken met docenten en met leerlingen. En dat staat deze week op het programma! 

Samen met een collega voer ik vandaag gesprekken met teamleden van de ISK. Dat zijn zowel NT2-docenten als ondersteuners en zorgprofessionals. De gesprekken geven ons veel inzicht in de visie van de school, in het onderwijsprogramma en de organisatie. Morgen eens horen hoe de leerlingen het onderwijs ervaren! 

Dinsdag 15 april 2025 

Opnieuw een dagje Nijmegen. Nu niet voor interviews met ISK-teamleden, maar voor focusgroepgesprekken met leerlingen. ‘s Ochtends spreken we leerlingen met een praktijkgericht uitstroomprofiel in de ISK. Deze leerlingen gaan na de ISK bijvoorbeeld naar mbo entree of vmbo basis. In de middag spreken we leerlingen met een theoretisch uitstroomprofiel, zoals vmbo theoretisch of de havo. Zo krijgen we een goed totaalbeeld van hoe het onderwijs aan verschillende typen ISK-leerlingen eruitziet. We voeren de gesprekken aan de hand van gesprekswerkvormen waarbij leerlingen niet alleen vertellen, maar ook afbeeldingen sorteren of lessituaties in categorieën verdelen, zodat ook leerlingen die minder taalvaardig zijn of niet goed durven praten in het Nederlands input kunnen leveren. Als leerlingen aan het einde van het gesprek zelf met tips en tops voor hun docenten komen, is onze dag geslaagd! 

Na twee intensieve dagen vol gesprekken is het tijd om alle informatie te laten bezinken. Binnenkort gaan we met het projectteam om tafel om alle verzamelde data, uit de gesprekken maar ook uit andere onderdelen van de scan, te analyseren.  

Woensdag 16 april 2025 

Vanochtend ben ik te vinden op ons kantoor in Amsterdam. Ik heb een aantal belafspraken staan, zoals een belletje over een mogelijke training voor NT2-ondersteuners in het zuiden van het land. De teamleider die ik aan de lijn heb, is erg enthousiast over ons aanbod. Leuk, dat betekent dat ik een offerte kan gaan schrijven! 

‘s Middags verzorg ik in Amsterdam een trainingsbijeenkomst voor NT2-ondersteuners in het regulier vo. In de vorige bijeenkomsten zijn we aan de slag gegaan met onderwerpen zoals ‘Hoe combineer je het leren van een tweede taal en het verwerven van vakkennis met elkaar?’ en ‘Welke manieren zijn er om NT2-ondersteuning binnen de school te organiseren?’ De deelnemers zijn afkomstig uit het hele land, van Hoorn tot de Achterhoek, en zijn werkzaam op verschillende soorten scholen, van praktijkonderwijs tot en met een internationaal lyceum. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allemaal NT2-ondersteuning bieden aan NT2-leerlingen en dat ze manieren zoeken om taalontwikkeling schoolbreed een plek te geven. Ondersteuning van NT2-leerlingen kan namelijk ook plaatsvinden bínnen de vaklessen zoals techniek of economie. Vanmiddag staat de zevende bijeenkomst op de planning en presenteren de deelnemers hun ideeën hiervoor.  

Donderdag 17 april 2025 

Na drie dagen op stap te zijn geweest, werk ik vandaag thuis. Na de dagen in Nijmegen hebben de ongelezen mails zich aardig opgehoopt, dus daar ga ik eerst maar eens mee aan de slag. Daarna stort ik me op het controleren van thema’s in onze nieuwe lesmethode. Samen met uitgeverij Boom werken we aan de methode Kennis in de klas, een leergang voor NT2 én vakonderwijs in de ISK. In KIK maken ISK-leerlingen kennis met vakken zoals groen, techniek, verzorging en koken én leren ze belangrijke schooltaalwoorden, zodat ze goed worden voorbereid op het onderwijs van hun vervolgschool. Afgelopen periode hebben we alle kopij aangeleverd bij de uitgever en nu is het tijd om de ingevoerde thema’s in de online leeromgeving te controleren. Een leuk klusje! Na veel ontwikkelwerk zien we nu eindelijk hoe de teksten en opdrachten eruit komen te zien. Nog een paar maanden te gaan en dan kunnen ISK-leerlingen daadwerkelijk aan de slag met KIK.  

Vrijdag 18 april 2025 

Het is Pasen dit weekend en dat betekent: een lang weekend vrij! Na wat achterstallige mailtjes te hebben weggewerkt klap ik mijn laptop dicht en begin ik met een voldaan gevoel aan het weekend.