Prof. dr. Elise de Bree (Universiteit Utrecht) en prof. dr. Sible Andringa (Universiteit van Amsterdam) zullen de keynotelezingen verzorgen.
Er zijn 16 parallelsessies in de thema’s:
- Geletterdheid en educatie
- Geletterdheid en de klinische praktijk
- Geletterdheid en meertaligheid
- Geletterdheid in de maatschappij
Het volledige programmaboekje vindt u hier
Programma
09:15 – 09:45 |
Registratie en ontvangst met koffie/thee (7e verdieping) |
09:45 – 09:55 |
Welkomstwoord en mededelingen (WAP-symposium commissie) |
09:55 – 10:20 |
Opening |
10:20 – 11:00 |
Plenaire lezing door prof. dr. Elise de Bree |
11:00 – 11:25 |
Koffie- en theepauze (7e verdieping) |
11:30 – 12:00 |
Parallelle sessie 1: Geletterdheid en educatie |
12:05 – 12:35 |
Parallelle sessie 2: Geletterdheid en de klinische praktijk |
12:35 – 13:50 |
Lunch en posterpresentaties (7e verdieping) |
13:45 – 14:15 |
Intermezzo |
14:15 – 14:25 |
Maarten Lammers, OBA School |
14:25 – 14:45 |
Presentatie jong talent: Sascha Couvee |
14:45 – 15:10 |
Koffie- en theepauze, en posterpresentaties (7e verdieping) |
15:15 – 15:45 |
Parallelle sessie 3: Geletterdheid en meertaligheid |
15:50 – 16:20 |
Parallelle sessie 4: Geletterdheid in de maatschappij |
16:25 – 16:55 |
Plenaire afsluiting door prof. dr. Sible Andringa |
16:55 – 17:00 |
Afsluiting |
17:00 – 18:00 |
Mogelijkheid tot een drankje aan de bar |
Blokkenschema parallelsessies
Theaterzaal |
Forumzaal |
Prinsenzaal |
Keizerszaal |
|
Geletterdheid 11:30 – 12:00 |
Folkert Kuiken Het belang van woordenschat voor een goede leesvaardigheid |
Eliane Segers Geletterdheid in een digitale wereld |
Ruben Fukkink Werken aan de taalontwikkeling in de kinderopvang |
Christel Dood Leesvaardigheid en leesmotivatie in het vo: de rol van de leraar |
Geletterdheid 12:05 – 12:35 |
Judith Rispens Geletterdheid bij kinderen met TOS en dyslexie: een wetenschappelijke reflectie |
Loes Wauters Geletterdheid bij dove en slechthorende lezers |
Evelien Krikhaar Samenwerking tussen onderwijs en zorg bij ernstige leesproblemen en dyslexie |
Patrick Snellings Gamend letter-klankparen leren om leesproblemen te voorkomen |
Geletterdheid 15:15 – 15:45 |
Liza van den Bosch Talige diversiteit bij beginnende lezers |
Suzanne Dekker & Joana Duarte Troef of trend? Meertaligheid in het onderwijs |
Rianne van den Berghe Een meertalige voorleesrobot om thuistalen de klas in te halen |
Kimberley Mulder & Marieke Adams De weg naar geletterdheid: hobbels en succesverhalen van volwasseneducatie |
Geletterdheid 15:50 – 16:20 |
Bart Siekman (ITTA) Gezinsaanpak bij het doorbreken van de cyclus van laaggeletterdheid |
Stichting Lezen en Schrijven Voor jou en je kind!
|
VoorleesExpress Taalontwikkeling dankzij de VoorleesExpress |
|
Accreditatie voor het symposium Geletterdheid is aangevraagd.